We zijn op bezoek bij Ivo en David in Torremolinos. Zij runnen samen het reisbureau Iconico Travel. Ivo is in 2019 geëmigreerd vanuit Nederland en met hem spreken wij uitgebreid. Met veel enthousiasme vertelt hij over zijn emigratie en Iconico Travel. Samen met David vormt hij een perfect team, waarbij de taken goed verdeeld zijn.
In gesprek met Ivo
Snel naar…
Nederland
Ivo, geboren en getogen in Witmarsum, vlakbij Harlingen in Friesland, studeerde aan de Internationale Hotelschool in Leeuwarden.
Had je toen al feeling met het ondernemerschap?
Ivo: “Nee, helemaal niet. Op de hotelschool kwam ik erachter dat ik niet de hospitality kant op wilde, maar wel de reiskant. Mijn eindstage van 10 maanden heb ik in Den Haag gedaan bij een incentive bureau. Daar regelden ze allerlei bedrijfsreizen, meerdaagse events en feesttripjes. Naar bijvoorbeeld Krakau of Sevilla. Dan hadden ze daar een programma met teambuilding activiteiten, bijzondere lunches en diners. Ik dacht: ik moet mijn kans grijpen zodat ik ook de reiskant kan verkennen.”
Wat was je rol daar?
Ivo: ”Ik was assistent projectmanager. Ik mocht die reizen allemaal uitstippelen en heb veel offertes en social media content gemaakt.”
Wat heeft je eindstage je gebracht?
Ivo: “Ik heb er veel geleerd en heb nog steeds veel contact met de eigenaar. Hij heeft het bedrijf inmiddels verkocht aan een groter incentive bureau. Af en toe hebben we nog contact om ontwikkelingen in de reiswereld en de voortgang bij Iconico Travel te bespreken.”
Werk
Wat ben je gaan doen toen je klaar was met je studie?
Ivo: “Na mijn afstuderen ging ik eerst een tijdje backpacken. Ik had al wel een baantje geregeld, bij Thomas Cook, want dan kon ik bij terugkomst meteen aan de slag. Ik moest eerst een cursus van 10 dagen volgen in Engeland. Daarna was het van: jij gaat daarheen en jij gaat daarheen. Meestal voor 6 maanden. Je hebt niet veel keuze, zeg maar. Je mocht wel je voorkeuren aangeven, maar ik dacht: dat doe ik niet. Ik zie wel waar ik uitkom. Ik zei wel: ‘Ik spreek geen Spaans, dus stuur me maar niet naar Spanje.’ Thomas Cook had best veel Spaanse bestemmingen en overal hadden ze mensen nodig. Ook hier in Málaga en zo kwam ik dus toch in Spanje terecht in 2019. Die baan heeft niet lang geduurd, want na vier maanden ging Thomas Cook helaas failliet.”
Hoe verliep dat faillissement?
Ivo: “Het was chaos. Ik had 4 hotels onder mijn hoede. De hotels krijgen altijd pas na het seizoen betaald, dus die zeiden doodleuk dat de gasten dan maar moesten vertrekken. Intern overleg binnen Thomas Cook lukte niet, want de managers reageerden niet of waren al weg. Wij werden allemaal een beetje aan ons lot overgelaten. Dus ik naar die hotels toe om te overleggen. Je onderhandelt eigenlijk met niets. Het lukte gelukkig wel dat de gasten mochten blijven. Ik weet niet meer hoe het precies allemaal zat, maar de hotels hebben wel een vergoeding gekregen vanuit een Garantiefonds.”
Kreeg jij nog wel je geld?
Ivo: “Ik heb wel iets ontvangen.”
Zag je het faillissement aankomen?
Ivo: “Nee, niet echt. Een paar dagen van tevoren begon het te spelen, maar wij hadden zoiets van: zo’n groot bedrijf valt toch niet om. Ik was in die tijd al wel op zoek naar iets anders. Ik had David, mijn vriend, leren kennen en wilde hier blijven.”
Een nieuwe job
Wat ben je vervolgens gaan doen?
Ivo: “Ik ben bij een Spaans bedrijf gaan werken dat contactcenters heeft die voor veel bedrijven werken, zoals bijvoorbeeld banken. Ik zat bij een platform voor vliegtickets en autoverhuur. Wij moesten de communicatie voor deze bedrijven doen.”
Heb je daar lang gewerkt?
Ivo: “Nee, ik startte in oktober en in maart 2020 sloeg Covid toe. Ik had wel een contract, maar dat was voor bepaalde tijd. Er werden ook geen vliegtickets meer verkocht, dus die baan hield op.”
Had je toen al een NIE-nummer (Número de Identificación de Extranjeros)?
Ivo: “Bij Thomas Cook hoefde dat nog niet, want dat was een Zwitsers contract. Dat bedrijf stuurt overal mensen naartoe voor een periode van 6 maanden. Dan kan je mensen niet steeds inschrijven. Daarna heb ik wel een NIE-nummer aangevraagd, want ik wilde hier blijven.”
Heb je ook nog bij andere reisorganisaties gekeken?
Ivo: “Ik heb bij TUI gesolliciteerd, maar die zochten op dat moment een Franstalig persoon.”
Corona
Ivo’s contract wordt niet verlengd en hij komt zonder werk te zitten.
Kreeg je wel een uitkering van de staat?
Ivo: “Nee, want daarvoor moet je hier een jaar hebben gewerkt en daar kwam ik net niet aan. Ik had snel door dat hier niet veel mogelijkheden zijn om als buitenlander op contractbasis iets te doen waarvoor je gestudeerd hebt. Je komt al snel in contactcenters of de horeca terecht en dat wilde ik niet.”
Een eigen bedrijf
Werk dat Ivo aanspreekt vindt hij niet, dus hij besluit het roer om te gooien en te gaan onderzoeken of hij iets voor zichzelf kan beginnen.
Ivo: “Niet dat dat ooit een droom was, maar ik werd er door Corona een beetje toe gedwongen. Dus besloot ik om dingen over Andalusië te gaan uitzoeken. Tot 2021 ben ik met David overal heen gaan rijden om allerlei bestemmingen in Andalusië te verkennen.”
Kon je tijdens Corona wel rondreizen in Andalusië?
Ivo: “Soms wel en dan weer niet. Op een gegeven moment ging alles wel weer een beetje open.”
Ben je nu autonomo?
Ivo: ”Ja, ik ben nu volledig zelfstandige. Wel heb ik er, tijdens de beginfase van mijn bedrijf, Iconico Travel, een baan naast gehad. In 2020 vond ik in Málaga werk bij een bank. Daar heb ik 2,5 jaar gezeten. Dat kon ik goed combineren met het opstarten van mijn bedrijf. Ik had voor mijn bedrijf ook inkomsten nodig. Voor een website, verzekeringen en we moesten overal naartoe, want je moet wel weten wat je gaat verkopen. Daar ging veel geld in zitten.”
Werkte je voor die baan bij de bank in Málaga vanuit huis?
Ivo: “Ja, eerst vanuit huis. Op een gegeven moment wilde de bank dat we meer naar kantoor kwamen. 3 dagen kantoor en 2 dagen thuiswerken. Dat was op zich nog wel prima. Toen we later 4 tot 5 dagen naar kantoor moesten komen, kon ik het, ook vanwege de reistijd die ik daarmee verloor, minder goed combineren met mijn bedrijf. Ik ben toen bij de bank weggegaan en heb vervolgens nog een tijdje parttime voor het zakenreisbureau BCD Travel uit Nederland gewerkt. Vanuit huis hielp ik werknemers met het boeken van vluchten, auto’s, hotels en treinen. Inmiddels werk ik fulltime voor mezelf omdat Iconico Travel flink groeit.”
Iconico Travel
Waar komt de naam Iconico Travel vandaan?
Ivo: “Ik zat een beetje met mijn familie te brainstormen wat voor naam het zou moeten zijn. Ik wilde sowieso Travel erin hebben. Dat is universeel en ook meteen duidelijk In het Engels, het Nederlands en het Spaans. Iconico is een Spaans woord voor iconisch en iconic is Engels, dus mensen kunnen wel bedenken wat het is. Mijn tweede naam is Nico, mijn broer kwam daarmee en die zei: ‘Iconico.’ Het is ook lekker kort en je moet toch wat, haha.”
De doelgroep
Wat is jullie doelgroep?
Ivo: “Iedereen is welkom. Vaak zijn onze klanten mensen tussen de 45 en 75, vooral stellen. Mensen waarvan de kinderen al uit huis zijn en die graag een bijzondere reiservaring willen beleven met overnachtingen in charmante en kleinschalige accommodaties.”
Boeken er ook wel eens families met kinderen?
Ivo: “Dat komt soms voor en dan bieden we extra bouwstenen aan die leuk zijn voor kinderen, zoals canyoning, kanotochten en segwaytours.”
Hoe bereiken jullie potentiële klanten?
Ivo: “Veel komt binnen via Google Ads en sinds twee jaar zijn we aan het investeren in linkbuilding en het schrijven van SEO-artikelen, maar het heeft tijd nodig om bovenaan te komen in de zoekresultaten.
Wij hebben ook een digitaal reismagazine. Op de website staat een preview. Als mensen op reis gaan sturen wij ze het magazine toe met de hoofdstukken die ze nodig hebben. Gaan ze bijvoorbeeld naar Málaga, Granada en Córdoba, krijgen ze die hoofdstukken. Gaan ze naar de Costa de la Luz en Sevilla dan krijgen ze die.
Onze toegevoegde waarde zit vooral in de kennis die we als lokale experts met de reizigers delen, in onder andere het digitale reismagazine.
We hebben alle locaties zelf bezocht en vooraf uitvoerig bestudeerd. Zo hebben we van alle locaties de leukste tips op het gebied van wandelroutes, tapasbars, uitzichtpunten, witte dorpjes, strandjes en historische stadscentra gebundeld tot een uitgebreid document. De reizigers hebben er altijd veel profijt van, voor aanvang én gedurende de reis, want het scheelt ze veel uitzoektijd. Zo kunnen ze direct de krenten uit de pap halen en hun tijd optimaal besteden aan het genieten van de reis.”
Updaten jullie het reismagazine periodiek?
Ivo: “In november/december passen we het aan voor het volgende jaar. Als bijvoorbeeld restaurantjes gesloten zijn, dan halen we die eruit, maar wandelpaden e.d. blijven over het algemeen wel hetzelfde.”
Valt een boeking bij Iconico Travel ook onder een garantiefonds?
Ivo: “In het begin vroeg ik me af of mensen wel bij een reisorganisatie in het buitenland wilden boeken. Ik ben dan wel Nederlander, maar zit in Spanje. Ik kon niet bij de SGR terecht, maar gelukkig wel bij het STO-Garantiefonds. Dat werkt heel goed. Ik heb bewust voor een Nederlandse garantieregeling gekozen om klanten zekerheid te bieden. De mensen betalen hun reissom aan STO en wij ontvangen het geld 1 dag na de reis. Wij voeren de gegevens in op het platform van STO en STO mailt de klant, die dan met Ideal kan betalen. Als de klant betaald heeft krijgen we automatisch een betaalbevestiging.”
De rondreizen
Regelen jullie de hele rondreis?
Ivo: “Ja, vaak zijn het rondreizen van 2 en soms van 3 weken. We regelen alles. Vliegtickets, autohuur, kleinschalige accommodaties en optioneel activiteiten.
Vliegtickets regelen wij via Airtrade, huurauto’s via Sunny Cars. Het voordeel is dat deze alles in het Nederlands hebben en doen. Ik wil graag dat mensen in het Nederlands geholpen worden mocht dat nodig zijn. Dat vinden veel mensen erg fijn.”
Welke vluchten worden het meest geboekt?
Ivo: “Het is eigenlijk altijd Málaga. Omdat er meer aanbod is qua vliegen van en naar Málaga, zijn de prijzen beter dan bij vliegen op Sevilla. Dat geldt ook voor de autohuur. Ook dat is wat goedkoper in Málaga dan in Sevilla.”
Hoe zit het met het openbaar vervoer, doen jullie daar wat mee?
Ivo: “Nee, niet echt. We willen klanten graag de mooie zijpaden laten kiezen, van de witte dorpjes en strandjes tot de natuurwandelingen. Daar komen geen bussen of treinen. Daarnaast werken we veel met kleinschalige accommodaties op het platteland waar je niet met het openbaar vervoer kunt komen. Wij vinden het zonde als mensen juist die plekjes niet kunnen ontdekken.”
Bieden jullie vaste rondreizen aan?
Ivo: “Op de website staan voorbeeldreizen, maar het is allemaal op maat. Dus als mensen graag 10 dagen op pad gaan, maken we een reis voor 10 dagen.”
Zou je de rondreizen ook in andere talen willen aanbieden?
Ivo: “Dat weet ik niet. David zegt dat we de website moeten vertalen. Nu, misschien omdat ik uit Friesland kom, trap ik altijd een beetje op de rem. Ik denk dat een Nederlander ook niet snel bij een Duits reisbureau zal boeken. Alle landen hebben natuurlijk hun eigen garantiefonds. Spanjaarden zijn ook niet per sé van het rondreizen.”
Accommodaties
Wat voor soort accommodaties bieden jullie je klanten?
Ivo: “Wij regelen kleinschalige accommodaties met veel sfeer, persoonlijke aandacht en comfort.
Denk hierbij aan B&B’s in de natuur en boutique hotels in de stadscentra. Geen 5 sterren- maar ook geen economy hotels. In steden zoals Málaga, Córdoba en Sevilla laten we de mensen in de stadscentra overnachten zodat ze de Spaanse avonden optimaal kunnen beleven. Dat combineren we altijd met B&B’s en cortijo’s (voormalige Spaanse boerderijen) op mooie plekken in de natuur. De afwisseling van steden en natuur vinden mensen belangrijk.”
Hoe kopen jullie de accomodatie in?
Ivo: “We werken op basis van beschikbaarheid en reserveren per reis de (hotel)kamers per mail, direct bij de accommodaties. We vinden het belangrijk om een heel goed contact te hebben met de eigenaren van de accommodaties en willen langdurige relaties op te bouwen. Per locatie werken we vaak met 2 à 3 accommodaties.”
De werkwijze
Wat is jullie aanpak als iemand interesse toont?
Ivo: “Als mensen ons benaderen sturen we een mailtje en plannen we een videogesprek in via WhatsApp. Vaak in de namiddag of avond, want dan hebben mensen ook vaak even tijd. We plannen tussen 18:00 uur en 20:00 uur elk half uur een belletje. Zo’n videogesprek is fijn. Dan kun je wat dingen bespreken. Als dat per mail moet, duurt het allemaal veel langer. Dan nemen we, meestal in 15 à 20 minuten zaken door zoals de beschikbare reisdata, de voorkeur van het vliegveld om vanaf te vertrekken, welke locaties of wat voor type reis op hun verlanglijstje staat. We halen zo meer informatie op dan via mail. Bijvoorbeeld als iemand fysieke problemen heeft en geen trappen kan lopen of niet kan wandelen. Dat zeg je makkelijker in een face-to-face gesprek dan per mail. Mensen vinden het heel fijn en we hebben al snel een idee welke route(s) we het beste kunnen aanbieden.”
Staat iedereen open voor een videogesprek?
Ivo: “Het was een experiment om uit te vinden of het zou werken. Tegenwoordig is iedereen gewend aan videogesprekken via Whatsapp met bijvoorbeeld familie of vrienden. Ook voor een gesprek over een reisvoorstel werkt het uitstekend. Veel mensen stellen het zeer op prijs.”
Vragen jullie ook naar het budget?
Ivo: “Mensen kunnen een budget invullen bij de offerte-aanvraag, maar dat wordt niet altijd gedaan. We hebben sowieso geen prijzen op onze website staan, want elke reis wordt op maat samengesteld. In het videogesprek geven we vaak alvast een richtprijs voor de reis en de reisperiode die wordt aangevraagd. Zo kunnen we voor het maken van het reisvoorstel al direct inspelen op het budget van de klant.“
Wat doen jullie als de tarieven van de vluchten, nadat de offerte is uitgebracht, stijgen?
Ivo: “Dat berekenen we door. Dat wordt ook duidelijk aangegeven, dat vluchtprijzen onderhevig kunnen zijn aan prijswijzigingen.”
Vragen jullie feedback van je klanten?
Ivo: “Ja, we vragen altijd of ze een review willen achterlaten en of ze nog feedback hebben.”
Hoe onderhouden jullie contact met jullie klanten?
Ivo: “Via Facebook en Instagram publiceren we regelmatig posts ter inspiratie en als we ergens zijn geweest laten we dat ook zien. Ook sturen we af en toe nieuwsbrieven.”
Concurrentie
Kijken jullie naar hoe andere reisorganisaties het doen?
Ivo: “We hebben er bewust voor gekozen om niet, zoals andere reisorganisaties vaak wel doen, met ‘vanaf prijzen’ te werken op de website, omdat zoiets altijd tegenvalt. Elke reis is anders door de reisperiode, de duur, de route en het vliegveld van vertrek.
Wij bieden marktconforme prijzen. We werken best wel vaak samen met accommodaties die je niet bij andere reisorganisaties vindt. Daardoor zijn sommige accommodaties van ons misschien iets duurder. Voor ons zijn de accommodaties een belangrijk onderdeel van de reisbeleving.
Wij willen echt kwaliteit en de klant de beste beleving bieden.
Het seizoen
Wat is jullie drukste periode?
Ivo: “Mei, juni en september.”
Wanneer boeken de meeste mensen?
Ivo: “In november t/m februari, vooral januari en februari.”
Bezienswaardigheden
Regelen jullie ook de toegangsbewijzen voor bezienswaardigheden zoals het Alhambra?
Ivo: “Ja dat is een bouwsteen op de website. De klant kan het zelf toevoegen, direct bij het boeken of op een later moment. De toegevoegde bouwstenen worden in het voorstel opgenomen met de prijzen erbij. Je moet wel rekening houden met het feit dat bijvoorbeeld het Alhambra en El Caminito snel vol zijn. Dus op tijd reserveren is wel aan te raden.”
Hebben jullie een extra mogelijkheid om aan tickets te komen?
Ivo: “Bij het Alhambra en ook bij de Mezquita is er een ticketplatform waar wij een account als reisorganisatie hebben, maar het is niet zo dat wij extra tickets kunnen krijgen. Vol is vol.”
Samenwerken tours
Maken jullie gebruik van de diensten van Nederlanders met tours?
Ivo: “Ja, zo we werken al jaren fijn samen met Dolores van Sevilla Sights. Zij biedt fietstours aan in Sevilla. In Málaga bieden we de fietstour niet aan, omdat we van mening zijn dat de binnenstad er zich niet goed voor leent. Wel hebben we in het reismagazine twee pagina’s opgenomen met uitgebreide informatie over fietshuur voor een fietsroute langs de stadsstranden van Málaga richting de visserswijken Pedregalejo en El Palo, die je zelf kunt ondernemen.
Verder werken we met Spanjaarden samen voor diverse tours. Zoals bijvoorbeeld voor fietshuur voor de Via Verde-route dichtbij Ronda en een e-bike tour die afdaalt vanuit het Sierra Nevada gebergte richting de stad Granada.”
Favoriet in Andalusië
Wat is voor jou de top 3 in Andalusië?
Ivo: “Ik ben zelf fan van de underdog, dat is toch verrassender.
Natuurlijk vind ik de bekende highlights ook zeer de moeite waard, maar plekken die je nog niet kent, verrassen je meer.
Ik vind bijvoorbeeld Sierra de Aracena heel mooi. Dat ligt bij de Portugese grens en daar gaan maar heel weinig mensen naartoe. Dat is weer een heel ander landschap vergeleken met de rest van Andalusië.
Daarnaast is de Costa de la Luz aan de westkant onze favoriete kustlijn vanwege de uitgestrekte stranden, de gezellige vissersdorpjes en het feit dat het nog niet zo massaal bezocht wordt als bijvoorbeeld de Costa del Sol, waar wij wonen.”
Spaans
Hoe heb jij Spaans geleerd?
Ivo: “Ik begon met een app toen ik hier kwam. Ik probeerde altijd wel een beetje met de buschauffeurs te praten als ik op het vliegveld voor Thomas Cook aan het werk was. Dan heb je even tijd. Toen ontmoette ik David, mijn partner, afkomstig uit Bolivia. Van hem heb ik heel veel Spaans geleerd. De meeste leveranciers zijn Spanjaarden, dus communiceer ik met hen in het Spaans. Ik kan het wel in het Engels doen, maar dan kan het zijn dat ze later reageren. Dan willen ze het vaak even met collega’s overleggen. Spaans is handiger. Het gaat gewoon goed zo.”
Organisatorische zaken
Hoe heb jij je zakelijke beslommeringen rondom je bedrijf geregeld?
Ivo: “Ik heb alles goed voorbereid. Ik moest veel zaken uitzoeken zoals bijvoorbeeld de Spaanse verzekeringen. Veel informatie vond ik op de Spaanse websites die ik vertaalde met Google Translate. Als je eenmaal bezig bent met ondernemen, heb je daar gewoon te weinig tijd voor.”
Heb je ook een gestor?
Ivo: “Daar heb ik ook veel tijd ingestoken. Ik vond het belangrijk dat mijn boekhouder Engels sprak. Het is allemaal zo gedetailleerd en ik wilde het wel allemaal goed begrijpen. Nu zou ik het wel in het Spaans kunnen doen, toen nog niet. Ook de locatie van het kantoor vond ik belangrijk. Dat ik er even snel naartoe kon en niet een uur onderweg zou zijn naar Marbella bijvoorbeeld.”
Heb je veel met de overheid te maken?
Ivo: “Nee, dat niet.”
Hoe heb je de vergunning voor je reisbureau geregeld?
Ivo: “Via de boekhouder. Dat was ook iets dat ik niet zelf wilde regelen. Die vergunning moet ieder jaar worden verlengd. Dan stuur ik ook meteen de rekening van de aansprakelijkheids- en de garantieverzekering mee, dan is dat maar weer gedaan.”
Gaat alles nog op papier?
Ivo: “Ja en je moet altijd naar het loket toe. Het kost tijd, maar het persoonlijke contact kan wel weer helpen.”
Werken jullie duurzaam?
Ivo: “Ja, we werken zelf geheel digitaal. Bij de keuzes voor accommodaties letten we er op door leveranciers uit te kiezen die zo duurzaam mogelijk werken. We hebben in december 2024 het Travelife certificaat voor duurzaamheid ontvangen. Daar zijn we wel trots op.”
Werk & Vrije Tijd
Werken jullie 7 dagen in de week?
Ivo: “Ja, maar dat geeft ook niet.
We hebben onlangs Noord-Spanje toegevoegd aan ons reisaanbod en daarvoor hebben we eerst 2 maanden die hele regio doorgereisd om potentiële leveranciers en mooie plekjes te bezoeken. We hebben Galicië, Asturië, Cantabrië, Baskenland en La Rioja bezocht.
Direct na de reis hadden we veel werk aan het verwerken van al die informatie en nieuwe teksten schrijven voor de website en het reismagazine.
Nu dat staat kunnen we weer eens een dag(deel) voor iets anders inplannen. As er reisaanvragen binnenkomen voor een reis over enkele weken dan reageren we vrijwel meteen, ook als het weekend is.
We werken met kleinschalige accommodaties, dus de beschikbaarheid is gelimiteerd en we willen ook niet dat vluchtprijzen voor klanten maar door blijven stijgen. Dus het beste is om het direct op te pakken. Sowieso zijn we in het weekend en alle avonden natuurlijk bereikbaar voor klanten, bovenal als ze op reis zijn want er kan altijd een vraag zijn of een probleem dat opgelost moet worden. Dat hoort bij de job.”
Is er nog tijd voor hobby’s?
Ivo: “We gaan drie keer per week naar de sportschool om even de zinnen te verzetten. De andere dagen proberen we even te wandelen langs het strand of door het centrum van Torremolinos. We werken vanuit huis, dus moeten we er wel voor zorgen dat we voldoende beweging krijgen.”
De toekomst
Hoe zie jij de toekomst?
Ivo: “David en ik zijn beiden fulltime met Iconico Travel bezig. Ik met de voorstellen en leveranciers en David vooral met het maken van content voor onze sociale mediakanalen. We hebben enorm veel materiaal verzameld en uitgewerkt over Noord-Spanje, een bestemming die we onlangs hebben toegevoegd aan ons aanbod. We vinden het leuk om iedereen de komende tijd te inspireren met video’s en leuke foto’s. Verder willen we graag groeien met ons bedrijf en wellicht in de nabije toekomst weer een nieuwe bestemming toevoegen.
Ons persoonlijk contact en service is en zal altijd een wezenlijk onderdeel blijven van onze dienstverlening.”
Deelname aan beurzen, is dat iets voor jullie?
Ivo: “Dat zouden we wel willen, maar tot nu toe hebben we daar te weinig tijd voor gehad. Dus dat komt nog wel een keer.”
En themareizen?
Ivo: “Er komt van alles in ons op, maar alles op z’n tijd.
Ik heb toevallig een aanvraag van een Belgische familie van 100 man. Die komen hierheen voor een huwelijk. Het huwelijk doen we niet, maar na de trouwerij willen ze met 20 man Andalusië verkennen. Daar helpen we ze bij.
Af en toe komt er een andere type aanvraag, maar als we denken aan uitbreiding dan denken we toch vooral aan nieuwe bestemmingen.”
Heimwee naar Nederland?
Is er iets dat je mist uit Nederland?
Ivo: “Niks, haha. Je praat met de verkeerde. Ze hebben me hierheen gestuurd en hier heb je echt alles. Soms heb je een bepaald beeld van een land. Zo ook met Spanje, want men denkt vaak het eerst aan plaatsen met flatgebouwen aan de kust. Deed ik aanvankelijk ook. Maar toen gingen we het binnenland verkennen en dat is zo mooi. Dat had ik niet verwacht. De natuur biedt hier zoveel afwisseling. Je kunt in Andalusië skiën, je hebt bergen, mooie stranden, fraaie bossen en zelfs woestijn. Tel daar het fijne klimaat bij op en ik heb dus niet zoveel om naar terug te verlangen, haha.”
Familie
Komt jouw familie regelmatig hier vaak naartoe?
Ivo: “Mijn ouders en broer komen ieder jaar wel een keer. In december zijn mijn ouders nog lekker een weekje hier geweest om van de winterzon te genieten en even het koude Nederland achter zich te laten. Nou, we geven ze groot gelijk.”
Ga je nog wel eens terug naar Nederland?
Ivo: “Niet zo vaak. Vorig jaar zijn we in januari geweest. Doordat we eerder nog andere werkverplichtingen hadden in Spanje was het lastig om vakanties op elkaar af te stemmen. We werken nu beiden fulltime aan Iconico Travel en het is daardoor iets makkelijker geworden om een bezoek aan Nederland in te plannen.”
De Elfstedentocht, heb je die nog meegemaakt?
Ivo: “Niet bewust, maar als die er ooit komt, dan ga ik er natuurlijk meteen heen.”
Tips
Heb je nog tips voor mensen die willen emigreren?
Bereid je heel goed voor. Als je eenmaal bezig bent met ondernemen heb je daar weinig tijd meer voor.
Ivo & David
Iconico Travel
Adres:
Calle Roquedal, 7 Blq 2, 1C
29620 Torremolinos
Málaga
España
Telefoon: +34 672 355 871
Mail: info@iconicotravel.com
Website: iconicotravel.com