Genieten in Andalusië
Wonen, werken, studeren of op vakantie in Andalusië
Search
Close this search box.

MENU

Search
Close this search box.
fiets-gereed-maken-voor-fietstocht-door-ferry-cycleronda

Ferry – Cycleronda

Annelies
Annelies
Leestijd: 12 minuten

We zijn in Ronda, ongeveer 1,5 uur rijden van Málaga. Het is zonnig en de temperatuur is met zo’n  20˚C  graden aangenaam. Nadat we geparkeerd hebben lopen we naar Avenida Andalucia. Daar is Cycleronda gevestigd. Op de fiets zullen we straks Ronda gaan verkennen.

We gaan op pad met Ferry Staleman, Nederlander, eigenaar van Cycleronda en enthousiast fietser. We zijn nieuwsgierig naar zijn verhaal.

Nadat de zadelhoogte is aangepast aan onze lengte stappen we op de fiets, voor een toer door Ronda. We hebben er zin in. 

We stoppen op het Plaza del Socorro. Hier staat een standbeeld van Hercules, met twee leeuwen, dat als wapen terug te vinden is op de Andalusische vlag. 

“Wist je dat deze vlag voor het eerst werd aangenomen hier in Ronda?”

dominator-hercules-fundator-standbeeld-ronda

Snel naar

uitzicht-vanaf-het-balkon-in-ronda

Hoe het allemaal begon

Ferry groeide op in Nijmegen, ging naar de Havo en had werkelijk geen flauw idee wat hij daarna wilde gaan doen. Hij vond zoveel leuk, dat maakte het er niet makkelijker op. De conrector zei dan ook: “Kies gewoon één ding en doe dat”.  Ferry schreef zich in voor HBO Verpleegkunde maar werd uitgeloot. Piloot of vliegtuigbouw leek hem ook wel wat, maar daar waren zulke lange wachtlijsten. Daar kwam je bijna niet in, zeker niet als je niet zo heel goed was in wiskunde. Maar wat dan wel?

Een advertentie in de krant trok zijn aandacht. Fietsfabrikant Gazelle bood een tweejarige opleiding Fietstechniek aan in Dieren. “Wat apart, een techniekopleiding volledig gericht op fietsen. Bestond dat?” Dit leek Ferry wel wat. Als kind had hij een BMX fiets gehad en het heerlijk gevonden om aan die fiets te sleutelen. Hij stuurde een handgeschreven brief, er was nog plek en zo vertrok Ferry naar Dieren.

De opleiding vond Ferry geweldig. Hij leerde er alles over fietsen en ging werken op de service- en garantie afdeling van een ondermerk van Gazelle. Na ruim een jaar hield Ferry het daar voor gezien. Zijn taken waren veelal administratief en dat was nu niet echt zijn ding. Hij wilde met zijn handen werken.

Een nieuwe kans

Een onverwachte kans deed zich voor toen Ferry met zijn moeder een vakantiebeurs bezocht. Daar raakte hij aan de praat met een man, ook uit Nijmegen. Deze vroeg hem wat Ferry deed. “Zo, fietstechniek, dus jij weet alles van fietsen? Ik kan iemand zoals jij wel gebruiken voor mijn fietsreizen in Griekenland”. Na nog een gesprek in Nijmegen, zag Ferry het wel zitten en vertrok naar Griekenland. Daar begeleidde hij onder andere fietsreizen, zette nieuwe fietsroutes uit en onderhield het fietsenpark. Voornamelijk op Korfoe, maar soms ook op het Griekse vasteland, de Peloponnesos, Kreta en Zakynthos. Het was super.

De eigenaar had een collega van Ferry gevraagd een tweede vestiging op te gaan zetten in Ronda, Andalusië. Dat liep zo goed dat er extra mensen nodig waren. Ferry werd benaderd om in Ronda een seizoen mee te draaien.

En zo reed Ferry het, voor hem nog volledig onbekende, Ronda tegemoet. 

Ronda, een nieuw avontuur

blik-in-de-diepte-vanaf-de-puente-nuevo-ronda

Ferry vertelt. “De winter stond voor de deur toen ik in Ronda arriveerde. Ik kwam aan bij de Puente Nuevo, keek ruim 100 meter naar beneden, wow wat een uitzicht, wat een plek. Het eerste dat ik heb gedaan is mij ingeschreven voor een cursus Spaans. Het is lastig om met mensen in contact te komen als je de taal niet spreekt. Spanjaarden zijn echt supervriendelijk, willen je graag helpen maar snappen gewoon niet wat je bedoelt en ik begreep hen ook niet. In mijn werk zou ik veel met Spanjaarden te maken krijgen. Het was voor mij dus duidelijk, eerst Spaans leren. Dan heb ik een goede basis om contacten te kunnen onderhouden met bijvoorbeeld taxichauffeurs, hotelmedewerkers etc. 

Daarnaast is het gewoon ook heel leuk om met de lokale bevolking te spreken. Het reisseizoen begon pas in maart dus ik had mooi de hele winter de tijd. Zo belandde ik opnieuw in de schoolbanken. Vijf dagen per week op een dependance van de universiteit van Málaga, waar ik in een kleine klas met andere buitenlanders grammatica en conversatielessen kreeg. Mijn leraar kwam uit deze regio en dat zorgde ervoor dat ik ook het dialect snel oppikte. Het Andaluz is toch wel een beetje anders dan Spaans. Al met al kon ik mij na vier à vijf maanden aardig redden.”

“Alles was een avontuur. Ik begeleide fietsreizen in een nieuw buitenlands gebied, ver van huis. Mobieltjes bestonden nog niet en alles ging nog via de fax en telefoon. De omgeving was prachtig en Ronda een centrale uitvalsbasis. Ik genoot.”

blik-op-groene-heuvels-ronda-voorjaar-andalusie
doorkijkje-ronda

De terugkeer

Na het eerste seizoen ging Ferry terug naar Nederland, werkte een paar maanden bij een fietsenmaker en keerde terug voor een tweede seizoen. De collega, die in Ronda begonnen was, was inmiddels vertrokken en Ferry kreeg er steeds meer taken bij. Het voelde goed, de cultuur sprak hem aan en Ferry besloot in Ronda te blijven. Hij schreef zich uit in Nederland en in als resident van Ronda. Dat ging allemaal heel eenvoudig met een simpel A 4’tje. Hij was nu officieel ingezetene van Ronda, dit voelde toch vaster. 

“Ik vond het geweldig in Ronda. Ik had een te gekke baan op een mooie plek. Wat wilde ik nog meer? Ja, er was nog één ding dat ik heel graag wilde. Een eigen bedrijf, de dingen doen op mijn manier. Als je voor iemand werkt is dat toch net iets anders. Die kans kwam en in 2008 kon ik het bedrijf overnemen.”

We stappen weer op de fiets en fietsen naar Los balcones del Tajo. Daar kijken we uit over het dal en de bergen. Wat een fijn gebied om per fiets te verkennen. De zon schijnt volop, het is aangenaam warm.

Wie, wat en wanneer?

We praten verder.

Hoe kwam en kom je aan je klanten?

“De eerste tien jaar kwamen de klanten vooral via reisorganisaties. Door de komst van internet veranderde dat. Mensen wilden steeds vaker zelfstandig boeken, een fiets huren, zelf hotels en routes bepalen. Een deel van het werk ging hierdoor verloren. Dus werd het tijd om zelf een website te maken. Cycleronda was één van de eersten in Ronda die internet had. Mensen uit de buurt vonden dat wel interessant en kwamen nieuwsgierig kijken. Nu komen de klanten via de website, via reisorganisaties maar vaak ook via mond-tot-mond reclame.”

Wat doe je wel en wat doe je niet?

“Cycleronda richt zich op het verhuren van fietsen, maken en aanbieden van routes, transfer luchthaven, bagagevervoer en het geven van advies. Voor een aantal reisorganisaties stellen wij volledige reizen samen. Van het verzinnen van de reis, het maken van routes, regelen van de hotels tot het onderhouden van de contacten met alle betrokken partijen. Waar we voorheen met routebeschrijvingen op papier werkten, leveren we tegenwoordig GPS-files aan, die thuis al op de fietscomputer ingeladen kan worden. 

fietsroutes-rondom-ronda-in-andalusie

De routes zijn tussen de 25  en 80 km per dag. De reizen zijn sportief en qua zwaarte geschikt voor de geoefende fietser. Andalusië is vrij zwaar en steil en dus wellicht minder geschikt voor een eerste fietsvakantie. Ook hier zie je de opkomst van de e-bike. Die verhuren wij ook steeds meer. Hiermee worden de tochten natuurlijk aanmerkelijk lichter. 

Wat ik niet doe is het fysiek begeleiden van een fietstour, met uitzondering van de stadstour in Ronda. Die duurt zo’n 2,5 uur en ik vind het fantastisch om mensen deze mooie stad te laten zien. Als iemand fysieke begeleiding wenst, schakel ik een andere partij in.” Cycleronda zit met nog twee bedrijven in het pand. De andere twee richten zich juist wel op deze fysieke begeleiding, dus kan Ferry deze verzoeken aan hen doorspelen. Op hun beurt verwijzen zij weer mensen door, die bijvoorbeeld alleen een fiets willen huren.

Samenwerken

Ferry werkt samen met verschillende reisorganisaties, zoals bijvoorbeeld met Eigen-Wijze Reizen, Eye 4 cycling, Fietsavontuur. Sinds een jaartje ook met Bajabikes, een Nederlandse onderneming die voor elke bestemming een local inhuurt om de stadstour ter plekke te organiseren en uit te voeren.  “Ik doe dat dus voor Ronda.”

ferry-in-fietsoutfit-cycleronda
drinkbeker-cycleronda

Wat is de beste tijd voor een fietstour in en om Ronda?

Maart t/m mei zijn de mooiste en groenste maanden. In juni is het lekker warm en wordt het landschap al een stuk droger. Juli en augustus zijn heet en droog, dus aanmerkelijk rustiger. September t/m oktober, de nazomer, heeft een  heerlijke temperatuur en mooie kleurschakeringen in het landschap. In de winter is het vaak te koud, hoewel vorig jaar november en zelfs december ook nog echt een fijne temperatuur hadden. Ook hier zie je de invloed van klimaatverandering terug. De seizoenen zorgen ervoor dat het landschap er steeds weer anders uitziet.”

We stappen weer op de fiets, in de verte verschijnen er donkere wolken. We fietsen het centrum in en strijken neer op een leuk terras bij restaurant Maravillas, waar we een hapje zullen eten. De lucht wordt behoorlijk donker en voor we er erg in hebben worden we getrakteerd op een hagelbuitje. Huh? Het duurt maar even, maar het is meteen flink afgekoeld. We vragen of de terrasverwarmers aan mogen.

De business

fietsopslag-cycleronda

Het fietsenpark

Cycleronda heeft een uitgebreid fietsenpark, variërend van hybride fietsen, mountainbikes, racefietsen tot electrische fietsen van het merk Stevens.
Stevens is een Duits, kwalitatief goed merk met een uitstekende kwaliteit/prijsverhouding. Ferry maakte voor het eerst kennis met dit merk op een beurs. Aanvankelijk kocht hij de fietsen via een importeur in Madrid. Nu rechtstreeks uit Hamburg, daar de importeur er in coronatijd mee stopte.

Vervanging

Na 3 à 4 seizoenen worden de fietsen vervangen. De racefietsen meestal iets eerder, die slijten sneller omdat er vaak langere tochten mee gemaakt worden. De fietsen zijn nog in prima conditie en worden door Ferry verkocht via een soort marktplaats in Spanje. Veelal aan buitenlanders die zich in Spanje gevestigd hebben. De Spanjaarden zelf fietsen of niet, of als sportbeoefening. Niet voor alledaagse activiteiten zoals Nederlanders dat doen. Ze kijken nog steeds een beetje vreemd op als een geëmigreerde Nederlander zijn kind op de fiets naar school brengt.

cycleronda-gebruikt-stevens-fietsen
stevens-fietsen-bij-cycleronda

De administratieve kant

Toen Ferry in 2008 het bedrijf overnam, kreeg hij er heel wat taken bij, veelal administratief. De overname kon hij financieren door middel van een lening, die de oude Nederlandse eigenaar aan hem verstrekte. Dat was fijn en overzichtelijk. Ferry kreeg ook te maken met de boekhouding, belastingen, regelgeving en allerlei formulieren, waarvan de strekking hem misschien wel duidelijk was, maar toch net niet helder genoeg om te weten wat te doen. Een accountant, die hij via via vond, bracht uitkomst. Deze is goed op de hoogte van alle regels, die ook nogal eens wijzigen. Nu kan Ferry volstaan met het aanleveren van de facturen en documenten, de accountant doet de rest. Wel zo fijn. 

Ferry werkt met een jaarlijkse begroting en is gewend om een buffer te creëren, zodat hij fietsen tijdig kan vervangen. Die begroting werkte goed totdat Corona kwam. 

Corona

Ferry: “De coronatijd was verschrikkelijk. Gedurende 1,5 jaar kwam er helemaal niemand, ik had dus ook geen inkomsten. Gelukkig had ik die buffer en kon ik een deel van het fietsenpark verkopen. Er was best veel vraag naar tweedehands fietsen, dus dat kwam goed uit. Vanuit de overheid was er ook wel wat steun, maar deze was minimaal. Als ik hiervan afhankelijk zou zijn geweest, had Cycleronda het waarschijnlijk niet gered. Voor de Spanjaarden, die veel meer bij de dag leven en geen buffer creëren, was Corona een nog groter drama.”

ferry-eigenaar-cycleronda-voor-zijn-zaak-in-ronda

Het starten van een bedrijf

Ferry vervolgt: 
“Als je in Spanje woont en een bedrijf wilt starten moet je naar de Belastingdienst om je in te schrijven. Dat gaat vrij eenvoudig. Als resident in Spanje heb je al recht op bepaalde verzekeringen, zoals voor medische zaken. Gratis dokter, korting op medicijnen. Als ondernemer krijg je te maken met iets andere regelingen. Je bent verplicht verzekerd voor de basis gezondheidszorg, voor specialistische hulp kun je je aanvullend verzekeren.

Je betaalt een vast bedrag. Dit dekt ook arbeidsongeschiktheid en pensioen. Als je de minimale bijdrage betaalt ligt de uitkering op het niveau van het minimumloon. Je kunt kiezen voor een hoger bedrag. Er gelden ook voorwaarden. Pensioen krijg je bijvoorbeeld alleen uitgekeerd als je minimaal 15 jaar als zelfstandige hebt gewerkt. De pensioengerechtigde leeftijd is net als in Nederland 67 jaar.

Verder heb je in Spanje vergelijkbare verzekeringen als in Nederland. Wat wel gek is, dat je in Spanje geen fietsverzekering voor een fietsverhuurbedrijf kunt afsluiten. Je fietsen zijn wel verzekerd als ze binnen staan, maar niet als deze onderweg zijn. Ik heb vele verzekeringsmaatschappijen benaderd, maar het lukte gewoon niet. Wel als je fietsverhuurbedrijf zich in Nederland bevindt, maar dat is niet het geval. De huurder tekent een contract per fiets en is aansprakelijk voor schade en verlies- of diefstal van de fiets. Deze kan hiervoor wel een reis- of fietsverzekering afsluiten. Via organisaties wordt deze veelal bijgeboekt, soms ANWB.

Als je je als buitenlands bedrijf hier wilt vestigen is het een stuk lastiger. De regelgeving is verschrikkelijk. Wat mag wel, wat mag niet. Hoe lang mag je blijven? De regels wijzigen vaak.”

Voor buitenlanders, die zich in en om Ronda willen gaan vestigen ziet Ferry zeker mogelijkheden. Het economische klimaat en de huizenprijzen zijn voor buitenlanders nog steeds aantrekkelijk. Daarnaast is er altijd ruimte voor goede vakmensen.

las-maravillas-ronda

Na een heerlijke lunch met veel groente, waar dit restaurant om bekend staat, willen we weer op de fiets stappen, maar het geluid dat we eerder hoorden en leek op het leeglopen van een fietsband, bleek ook daadwerkelijk één van onze fietsen te zijn. “Dat komt eigenlijk nooit voor. Heel soms als de fiets net nieuw uit de doos is, zoals deze.” Gewoon pech dus.

Maatwerk

We lopen terug naar de vestiging van Cycleronda. Daar aangekomen staan er twee Canadezen te wachten die een fiets willen huren.  Zij hebben hun eigen zadel en Ferry bevestigt deze op de fietsen. Dat kan allemaal. Ferry levert maatwerk en als er fietsers zijn die deels hun eigen spullen willen gebruiken is dat dus geen enkel probleem. We zien van dichtbij het vakmanschap en de toewijding waarmee Ferry de fietsen gereed maakt.

Terwijl Ferry bezig is babbelen wij even met de Canadezen. Zij vertellen ons dat ze een rondreis aan het maken zijn en op verschillende plekken een fiets huren. Zij hebben in deze reis al eerder bij Cycleronda gehuurd en dat beviel uitstekend. Zo goed zelfs, dat ze, na een slechte ervaring bij een andere fietsverhuurder elders in Andalusië, teruggekomen zijn naar Ferry.

Het sociale leven

Het leven en werken in Ronda bevalt Ferry goed.

Ferry voelt zich hier volledig op zijn plek, samen met zijn Spaanse vrouw en hun vijftienjarige dochter. Ferry leerde zijn vrouw in Ronda kennen. Zij studeerde Verpleegkunde aan de universiteit van Málaga en bracht haar laatste jaar op de dependance in Ronda door. Zo kwamen ze elkaar toevallig tegen. Dochter ziet er Nederlands uit, ze is lang en heeft donkerblond haar. Van binnen is ze echter op en top Spaans. Ze spreekt redelijk Nederlands, maar kan dat alleen met haar vader oefenen. Vakanties worden ook heel graag in eigen land, Spanje doorgebracht. De laatste reis ging de familie bijvoorbeeld naar Galicië en nee, helaas, geen fietsen mee. Ferry’s vrouw vindt het leuk om te fietsen in steden met fietspaden,  zoals Sevilla, maar liever niet over drukkere wegen in de buitengebieden. 

ferry-met-zijn-vrouw-cycleronda

Het sociale leven in Ronda speelt zich voornamelijk buitenshuis af. Je gaat niet bij elkaar op bezoek, maar spreekt ergens buiten af. Heel anders dan in Nederland. In de 22 jaar dat Ferry hier nu woont heeft hij maar weinig huizen van vrienden van binnen gezien.

Interactie

Ferry heeft niet veel interactie met Nederlanders in Ronda. Simpelweg omdat er maar weinig in Ronda zijn. Er zijn meer Engelsen en Duitsers. Ferry vermoedt dat veel Nederlanders liever aan de kust blijven. Daar bevindt zich een grote Nederlandse gemeenschap.

De Andalusiërs zijn eerlijke en aardige mensen die Nederlanders fantastisch vinden, al snappen ze niet altijd wat deze willen. Dit komt door een andere levenswijze en taal. “Als Andalusiërs mij net kennen, denken ze vaak wat een rare vent, wat wil hij nou precies? Als ze mij iets langer kennen dan is het helemaal prima”

“De Andalusiërs zijn trots dat ze Andalusiër zijn en gaan overwegend goed met elkaar om. Met voetbal is dat soms een beetje anders, maar is dat ook niet zo in Nederland?”

Heb je nog andere plekken overwogen in Andalusië om je te vestigen?

“Toen ik het bedrijf overnam heb ik er even over nagedacht om naar Granada te verhuizen. Granada ligt zo mooi aan de bergen en is echt een prachtige stad. Toch voelde Ronda beter en ben ik hier gebleven.”

fietsen-in-andalusie-ferry-staleman

De toekomst

Hoe zie je de toekomst?

“Ik heb hier mijn plek gevonden en heb ook geen enkele reden om terug te gaan naar Nederland. Ronda is mijn thuis. Het is hier prachtig, elk seizoen wisselt het landschap qua kleuren en sfeer.

Daarnaast vind ik het nog steeds heerlijk om met fietsen bezig te zijn, dus ik ga nog wel een tijdje door.” 

Hoe zie je de toekomst van Andalusië?

“De lonen in Spanje zijn de laatste 20 jaar niet gestegen, de kosten van elektriciteit en boodschappen wel. Er is een hoge werkloosheid. Bedrijven nemen orders aan maar kunnen deze eigenlijk niet verwerken. Zij hebben echt mensen nodig, maar het aannemen van mensen is erg duur door de hoge sociale lasten, dus zijn ze daar erg terughoudend in. De overheid zal veel moeten doen aan de werkgelegenheid. Verlaging van deze kosten voor bedrijven zou hierbij enorm helpen.

Je ziet ook steeds meer trabajadores autónomos (zzp’ers). Mensen met eigen ideeën, die de vrijheid zoeken en minder afhankelijk willen zijn. Net zoals ik. Je wordt als autónomos echter niet beschermd en moet opkomen voor je eigen rechten.“

ferry-staleman-eigenaar-cycleronda

De Tips van Ferry

Ter afsluiting van het interview vragen wij of Ferry nog tips heeft voor Nederlandstaligen die in Andalusië willen gaan wonen en  werken. Ja, die heeft hij wel:

1. Spaans
Leer Spaans voordat je gaat emigreren. Dat is superhandig, ook al is Andaluz nog wel iets anders. Je moet het ijs breken. De Andalusiërs zijn echt eerlijke mensen, heel aardig en doen alles voor je. Soms is er wat onbegrip, zo van wat bedoel je nou precies? Taal is 
key.

2. Contacten
Als je wilt gaan ondernemen zijn contacten essentieel. Zorg dat je mensen kent met kennis, die je verder kunnen helpen. Mensen bij de overheid of in jouw sector bijvoorbeeld. Durf hulp te vragen. Hoe moet ik iets aanpakken, waar moet ik beginnen? Vraag tips aan voor jou relevante personen, vergelijkbare bedrijven. Dat zijn de bouwstenen.

3. Loslaten Nederland
Stel jezelf de vraag of je Nederland echt los kunt laten?

Ik heb Nederlanders gezien die hiereen verhuisden met een heel gezin, maar toch vanwege heimwee terugkeerden. Spanje is echt anders.Nederland is een gezellig land waar je bij elkaar over de vloer komt. Hier spreken de mensen eigenlijk altijd buiten de deur af. Mensen komen niet snel bij je langs.

4. Flexibiliteit
Stel je flexibel op. Hier in Spanje werkt het nu eenmaal anders dan in Nederland. Neem de tijd, sta open voor andere zienswijze en wees geduldig. Neem mensen mee in je gedachtengang.

logo-cycleronda-fietsen-in-ronda-malaga

Avenida de Andalucia 24D
Ronda (Málaga) 29400 España
telefoon: +34 654 869 946
website: https://cycleronda.com
mail: rentabike@cycleronda.com