De bouw van de brug start in 1735. Na 6 jaar gaat het ongelooflijk mis. De brug stort in en vijftig mensen vinden de dood. De reden? De gekozen constructie, een enkele boog, wordt niet voldoende ondersteund en het uitgevoerde werk is van onvoldoende kwaliteit.
Men gaat op zoek naar nieuwe manieren om de stadsdelen te verbinden.
Er wordt een weg omhoog gecreëerd, maar deze is zo steil dat koetsen hier nauwelijks tegenop komen. Dat werkt dus niet en men richt zich opnieuw op de brug. Aan deze omweg is overigens wel het bestaan van een andere bezienswaardigheid te danken, de Boog van Filip V, een monumentale boog.
Het is alweer 1751 als men opnieuw start met de bouw van de brug. Een nieuw ontwerp moet voorkomen dat er een nieuwe tragedie plaatsvindt. Het is een hele klus om de brug, 98 meter hoog te bouwen. Pas in 1793 is de brug af. Het resultaat mag er zijn.
Boven in de brug vind je ruimtes die ten tijde van de Spaanse burgeroorlog gebruikt zijn als gevangenis en martelkamer. Tegenwoordig vind je er een museum.
Lange tijd is de brug van Ronda de hoogste stenen brug ter wereld geweest. In 1839 verloor het helaas deze status. Maar dat maakt de brug niet minder imposant.