Genieten in Andalusië
Wonen, werken, studeren of op vakantie in Andalusië
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

MENU

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
de-puente-nuevo-ronda

Puente Nuevo – Ronda

Foto van GenieteninAndalusie.nl
GenieteninAndalusie.nl
Leestijd: 3 minuten

Puente Nuevo - Ronda

Puente Nuevo Ronda het is een van de meest toeristische bezienswaardigheden in Andalusië en terecht! Wow, wat een uitzicht en wat een diepte. Puente Nuevo staat ook wel bekend als de bekendste brug van Andalusië. De brug verbindt het oude met het nieuwe gedeelte en is bepalend voor het romantisch, historische beeld dat wij, en waarschijnlijk velen met ons, bij Ronda hebben.

Het is april en alles is fris en groen. De blik in de diepte vergeten wij nooit meer. Via een oude trap dalen wij af naar de vallei waar je weer een waanzinnig beeld krijgt van de brug.

ronda-blik-in-de-diepte

Het symbool van Ronda: Puente Nuevo

De bekendste bezienswaardigheid van Ronda is wel de Puente Nuevo, de nieuwe brug. Maar zo nieuw is de brug niet meer. Het is wel de jongste van de drie bruggen in Ronda.

El Puente Nuevo overspant de Tajo de Ronda, een diepe kloof, op sommige plekken wel 120 meter diep, waardoor de rivier Guadalevín stroomt.

links-van-de-puente-nuevo-ronda

Een beetje geschiedenis

Ronda is, door haar hoge, strategische ligging, altijd een belangrijke plek geweest. 

Rondreizende kooplieden komen naar Ronda om hun spullen te verkopen. Het zijn er zoveel dat de ruimte binnen de oude stadsmuren niet toereikend is. Een belastingheffing zorgt ervoor dat de handelaren de oude stad verlaten. Ze vinden een plek net buiten het oude gedeelte en vestigen zich daar. Er ontstaan nieuwe wijken, zoals el Mercadillo, de markt. Deze wijk groeit uit tot het kloppende hart van de stad.

Het idee voor Puente Nuevo ontstaat door de wens om de stad uit te breiden door het oude stadsdeel La Ciudad te verbinden met deze nieuwe wijk el Mercadillo.

dagtrip-vanuit-malaga-naar-ronda

De bouw van de Puente Nuevo

De bouw van de Puente Nuevo start in 1735. Na 6 jaar gaat het ongelooflijk mis. De brug stort in en vijftig mensen vinden de dood. De reden? De gekozen constructie, een enkele boog, wordt niet voldoende ondersteund en het uitgevoerde werk is van onvoldoende kwaliteit. 

Men gaat op zoek naar nieuwe manieren om de stadsdelen te verbinden. 

Er wordt een weg omhoog gecreëerd, maar deze is zo steil dat koetsen hier nauwelijks tegenop komen. Dat werkt dus niet en men richt zich opnieuw op de brug. Aan deze omweg is overigens wel het bestaan van een andere bezienswaardigheid te danken, de Boog van Filip V, een monumentale boog.

Het is alweer 1751 als men opnieuw start met de bouw van de brug. Een nieuw ontwerp moet voorkomen dat er een nieuwe tragedie plaatsvindt. Het is een hele klus om de brug, 98 meter hoog te bouwen. Pas in 1793 is de brug af. Het resultaat mag er zijn.

Boven in de brug vind je ruimtes die ten tijde van de Spaanse burgeroorlog gebruikt zijn als gevangenis en martelkamer. Tegenwoordig vind je er een museum.

Lange tijd is de brug van Ronda de hoogste stenen brug ter wereld geweest. In 1839 verloor het helaas deze status. Maar dat maakt de brug niet minder imposant.

zicht-op-puente-nuevo-ronda-malaga