We zijn vandaag in de haven van Málaga op bezoek bij Anouk. Zij kwam 5 jaar geleden onbevangen naar Málaga waar ze inmiddels een mooi bestaan heeft opgebouwd. Begonnen als toergids is ze nu mede-eigenaresse van ‘Take Care Malaga’. We spreken uitgebreid met Anouk over haar emigratie en hoe ze haar draai hier helemaal heeft gevonden.
In gesprek met Anouk
Snel naar...
Nederland
Anouk woont in Rosmalen, vlakbij Den Bosch en volgt de toeristenopleiding in Tilburg. Voor haar stage mag ze naar het buitenland. Anouk kiest Lanzarote en vertrekt voor 5 maanden. Ze is 18 jaar en heeft er een geweldige tijd. Na terugkomst blijft het buitenland haar nog steeds wel trekken, maar om daadwerkelijk die stap te zetten is nog niet zo makkelijk.
Anouk: “Dat durfde ik aanvankelijk toch niet zo goed. Dus ging ik aan het werk in Nederland. In de jaren die volgden bleef ik er wel steeds over praten. Totdat mijn moeder op een dag zei: ‘Anouk, of je stopt met zeuren of je doet het een keer.’ Ze had gelijk. Ik zegde mijn baan op, verkocht mijn auto en ik ben vertrokken.”
Wat deed je in Nederland?
Anouk: “Bij mijn laatste baan zat ik op de binnendienst van een groothandel in bloempotten en tuindecoraties. Heel iets anders dus.”
Spanje
Anouk vertrekt met 1 koffer en zonder plan naar Málaga.
Anouk: “Ik was 26 en zag geen beren op de weg. Ik dacht: ik zie wel. Ik plaatste een oproepje op Facebook, waarin ik zei dat ik in Málaga wilde wonen en werken en vroeg of iemand iets wist. Ik kreeg toen een berichtje van een Nederlands meisje. Ik kon een halfjaar in haar appartement. Ze wist me ook te vertellen dat ze gidsen zochten voor biketours in Málaga. Dus ik vertrok, zat in het vliegtuig en wist helemaal nog niet of het wel ging werken. Ik had ook niet echt gespaard om dit te gaan doen. Het pakte goed uit, ik had voorlopig een plekje en ik ben die tours gaan doen.
Met die fietstours ontmoette ik iedere dag mensen, dus ik kwam makkelijk en snel in contact met anderen. Toch heb ik wel eens gedacht van: oei, daar zit ik dan in mijn eentje. Zeker in de Coronatijd. Je kon in die tijd niet vliegen, daardoor leek Nederland ineens wel een stuk verder weg.”
Hoe ben je de Corona doorgekomen?
Anouk: “Ik werkte bij de fietsenwinkel en toen had je recht op 70% van je inkomen, maar er was een betalingsachterstand van zo’n 10 maanden. Ik had het geluk dat ik inmiddels wat gespaard had. Eventueel had ik op mijn moeder kunnen terugvallen, maar dat was niet nodig. De werkgever waar ik toen voor werkte zei ook al: ‘Mocht er iets zijn, laat het maar weten.’ Ik heb het gelukkig zonder hulp gered.”
Hoe lang heb je als fietsgids gewerkt?
Anouk: “Ik heb 2,5 jaar als fietsgids gewerkt. Heel veel tours gedaan en heel veel mensen ontmoet. Ik dacht toen wel als ik hier langer wil blijven, wil ik iets anders gaan doen, want ik zag mezelf niet nog 50 jaar rondfietsen. Ik ontmoette Geert op een terrasje en we raakten aan de praat. Hij heeft samen met Valery het makelaarskantoor ‘El Fike’. Iedere keer als we elkaar tegen kwamen, was het even gezellig kletsen. Hij zei dan vaak: ‘Je moet echt bij ons komen werken’, maar het werd nooit echt concreet. Tot hij mij op een dag vroeg om samen te gaan lunchen.”
Bood hij je toen een baan aan?
Anouk: “Ja. In het begin heb ik een beetje geholpen met de check-ins. Geert en Valery verkopen veel woningen en veel mensen die een woning kochten wilden ook graag verhuren. Ze vroegen of ‘El Fike’ dit kon regelen. Die verzoeken werden vervolgens doorgespeeld naar partijen die dit doen. Totdat het idee ontstond om deze dienstverlening zelf aan te bieden. Zo is ‘Take Care Málaga’ ontstaan. Geert en Valery houden zich nu voornamelijk bezig met de makelaardij en ik met ‘Take Care Málaga’.”
Wanneer ben je daar begonnen?
Anouk: “In juni 2022.”
Werk je in loondienst?
Anouk: “Zo ben ik wel begonnen, maar in 2024 ben ik ingestapt als mede-eigenaar. Dat had Geert al eerder voorgesteld, maar dat vond ik toen nog wel erg spannend. In de Coronatijd had ik al 7 maanden zonder inkomen gezeten en over de makelaardij had ik toen nog helemaal niet echt nagedacht. We bestaan inmiddels uit een super leuk team van acht collega’s en blijven groeien, daar ben ik trots op.”
Take Care Málaga
Hoe werkt het bij ‘Take Care Málaga’?
Anouk: “Wat bij ‘El Fike’ verkocht wordt, gaat bijna altijd door naar ‘Take Care Málaga’. We startten met z’n drieën, maar nu hebben we er al 5 collega’s bij. Nederlanders, maar ook iemand uit de Verenigde Staten en iemand die half Spaans, half Nederlands is. We hebben ook eigen klusjesmannen en schoonmakers in dienst.”
Wat is jullie werkgebied?
Anouk: “We hebben villa’s in Torrox en in Marbella en alles wat er tussenin zit. Het meeste zit in Málaga, maar ook in La Cala de Mijas, Palo Alto, el Palo, de vissersdorpjes. Het gebied wordt steeds groter, het gaat supergoed.”
Wat regelen jullie allemaal?
Anouk: “Eigenlijk regelen we alles. Wij groeien en we vinden het ook leuk om ons niet op één ding te richten. Bijvoorbeeld als Geert en Valery een woning verkopen bij ‘El Fike’ en dat huis moet verbouwd en ingericht worden, dan komt het naar ‘Take Care Málaga’. We doen de bouwbegeleiding, het inrichten van de woning en zorgen ervoor dat de woning aan de eisen voldoet om het te kunnen verhuren.
Vervolgens komt onze vaste fotograaf langs voor het maken van de foto’s, die wij dan weer op de verschillende platforms plaatsen. Dan gaan we publiceren, ook op social media. Als er boekingen binnenkomen, zorgen wij dat de gasten de juiste gegevens krijgen, zoals bijvoorbeeld de incheck-instructies.
Tijdens het verblijf kunnen gasten ons altijd bereiken. Wij bieden ook aanvullende diensten. Zo hebben we een eigen taxichauffeur die de gasten kan ophalen en brengen.”
Moet een eigenaar zelf nog iets doen?
Anouk: “Nee, de eigenaren hoeven helemaal niets te doen. Wij regelen alles.
Aan het einde van de maand ontvangt de eigenaar een factuur, waarop precies staat welke gasten er wanneer geweest zijn en wat de opbrengsten zijn. Op de opbrengsten brengen wij onze commissie in mindering. Het overgebleven bedrag maken we over naar de eigenaar. Mocht er onverhoopt iets kapot gaan dan bellen we de eigenaar om te overleggen en sturen we foto’s van wat er stuk is.”
Heb je ook mensen die zeggen dat ze een bepaald deel zelf willen doen, bijvoorbeeld de inrichting?
Anouk: “Zeker. Het hangt ook een beetje af van wat de eigenaar met de woning wil. Wij weten, door onze ervaring, wel wanneer een woning goed verhuurd wordt. Daarom presenteren we een moodboard met onze ideeën en dat bespreken we vervolgens met de eigenaar. We zorgen ervoor dat het leuk is ingericht, licht en niet teveel verschillende kleuren. Als alles klaar is gaan we de woning verhuren.”
Als eigenaren zelf willen komen, dan geven ze dat bij jullie aan?
Anouk: “Ja, dan kunnen ze zelf in de woning. Wel moeten wij het natuurlijk op tijd weten, zodat het niet al verhuurd is en we deze periode kunnen reserveren voor de eigenaar.”
Uitbreiding dienstenaanbod
‘Take Care Málaga’ breidt haar dienstenpakket steeds verder uit om ook de huurders steeds beter van dienst te kunnen zijn.
Anouk: “We willen niet alleen huizen verhuren, maar een volledige beleving aanbieden. Zo hebben we onder andere een boekje met allemaal tips, wat er leuk is om te doen.”
We gaan nu ook woningen op onze website plaatsen, die niet via ‘El Fike’ bij ons komen. Hiervoor doen we dan alleen de marketing. We merken dat daar vraag naar is. We willen natuurlijk wel eerst overleggen en kijken of de woning bij ons past. We plaatsen niet zomaar alle woningen op onze website.
Wij breiden onze dienstverlening steeds verder uit. Zo kunnen we een programma aanbieden met verschillende villa’s. Als mensen een huurauto of iets speciaals willen, dan regelen we dat. Zoals bijvoorbeeld een kok aan huis of iemand die yogales komt geven. Het kan allemaal.
Op social media maken we steeds meer content en dan krijgen we ook reacties van de huiseigenaren: oké jullie mogen ons huis ook op jullie website plaatsen. Dan worden we een soort Airbnb of Booking.com. Wij zouden het heel leuk vinden om ook die kant op te gaan.”
Wat rekenen jullie daarvoor?
Anouk: “Dit hangt af van de diensten die we daarbij leveren, dus het zal altijd een afspraak zijn in overleg met de opdrachtgever.
We bieden tegelijkertijd onze service aan. Dat hoeft een eigenaar niet af te nemen, maar kan wel. We zorgen voor de reclame op onze website en kunnen ook de content maken voor de woning. Dat vinden we heel leuk om te doen.”
Wat zijn jullie criteria voor woningen?
Anouk: “Eigenlijk de normale criteria waar jezelf achterstaat als je ergens binnenkomt. Dat je denkt: ja, dit is leuk. Zaken zoals dat het netjes onderhouden is, een goede bereikbaarheid heeft etc. Ik wil er het gevoel bij hebben dat mensen er heerlijk vakantie kunnen vieren. Het is dus niet dat we een standaardlijstje hebben, eerder wat goed voelt.”
Hebben jullie duidelijke pieken of gaat dat het hele jaar door?
Anouk: “Dat verschilt per regio, Málaga stad kent een langer hoogseizoen, omdat reizigers deze stad gedurende het jaar bezoeken als city trip. In plaatsen als Mijas, Marbella en Torrox is het vooral de zomermaanden die een piek kent en mensen vaak ook langer verblijven in een woning.”
Hoeveel huizen hebben jullie in totaal?
Anouk: “Op dit moment beheren we 45 woningen, waarbij we iedere week nieuw aanbod krijgen.”
Staan die allemaal op de website?
Anouk: Nog niet allemaal, want sommige zijn we nog aan het voorbereiden, maar de meeste al wel.”
Kort verhuur versus lang verhuur
In Málaga komen steeds meer initiatieven om de kortverhuur meer aan banden te leggen.
Hebben jullie hier last van?
Anouk: “Dat is met name lastig voor de appartementen in het centrum, waar nog geen licentie voor afgegeven is, maar degenen die al een licentie hebben, houden die licentie voor nu.”
Moeten die licenties niet elk jaar verlengd worden?
Anouk: “Nee dat nog niet, maar het is ook nog niet helemaal duidelijk. De een zegt na 5 jaar en een ander zegt weer iets anders. Het blijkt wel zo te zijn dat een appartement een eigen entree moet hebben vanaf de weg. Nou, dat hebben de meeste appartementen in het centrum niet. Ook zijn er gebieden aangewezen, waar geen nieuwe licenties meer worden afgegeven, omdat er sprake is van saturatie van het aantal woningen die toeristisch worden verhuurd.
Maar woningen buiten de stad Málaga komen nog steeds in aanmerking voor een verhuurlicentie. We breiden steeds verder uit. Ook buiten de stad en dan gaat het vooral om de grotere woningen.”
Werkgebied
Welk gebied buiten Málaga heeft jullie focus?
Anouk: “Dat maakt niet zoveel uit, zolang de woning maar bij ons past.”
Herkomst
Waar komen jullie klanten en huurders vandaan?
Anouk: “De gasten komen overal vandaan, maar van de eigenaren voor wie we beheren is 85% Nederlands. We hebben ook nog Spanjaarden, Fransen en Duitsers. Wat aanspreekt is dat mensen in hun eigen taal worden geholpen. Ik spreek vloeiend Spaans en Engels, dus is het voor eigenaren fijn dat als ze investeren en niet de taal spreken, dat ze met ons in hun eigen taal kunnen communiceren.”
Werken jullie ook met advocatenkantoren?
Anouk: “Ja en ook met gestors (boekhouders). We hebben onze vaste mensen daarvoor.”
Komen jullie veel tegen dat woningen illegaal gebouwd zijn?
Anouk: “Dat speelt meer aan de aankoopkant. Bij El Fike worden de klanten volledig begeleid in het aankoopproces, hierbij worden alle juridische zaken gecontroleerd alvorens de koop definitief gesloten wordt. Zo weten eigenaren ook of ze in aanmerking komen voor een toeristen licentie. Hierdoor heb je een vloeiende overgang tussen beide bedrijven. Zodra het bij ‘Take Care Málaga’ komt zijn die zaken wel verholpen.”
De verhuur
Als verhuurder maak je ook het nodige mee. Soms denk je dat het niet gekker kan en blijkt het toch wel zo te zijn.
Anouk: “Er zijn gasten, waar je helemaal niets van hoort, dan gaat het allemaal goed. Soms heb je ook gasten die hebben al 25 berichten gestuurd voordat ze aankomen. We bieden momenteel ongeveer 40 woningen aan via onze website. Over het algemeen gaat het goed en af en toe heb je gasten die meer aandacht nodig hebben, maar dat hoort er ook bij en dat maakt het ook wel weer dynamisch.”
Reviews
Het zijn niet alleen de gasten die een review schrijven. Dat doet Take Care Málaga ook over iedere gast.
Anouk: “Wij kunnen hun review pas lezen, als we er zelf ook een schrijven. Op het laatst krijg je dan de vraag of deze gasten aanbeveelt? Dat krijgen de gasten overigens niet te zien. Dan kun je op ja of nee klikken. Af en toe heb je gasten, gelukkig niet zo vaak, die je liever niet meer terug wilt, omdat die de regels niet naleven.”
Wat maak je weleens mee met gasten?
Anouk: “Hier zouden we een boek over kunnen schrijven. Dat loopt uiteen van gasten die het gezellig hebben gehad in de stad de nacht voor het uitchecken en de schoonmakers verrassen met hun (fysieke) aanwezigheid tot ernstigere zaken, zoals het begeleiden van gasten naar het ziekenhuis en daarbij optreden als tolk voor mensen in nood in een vreemd land.”
Wat vind jij het leukste onderdeel om te doen?
Anouk: “Ik vind het leuk om met potentiële verhuurders het gesprek aan te gaan en hen enthousiast te maken voor ‘Take Care Málaga’. Ook vind ik het super om bezig te zijn met de extra diensten waar we ons nu op willen focussen.”
Werk je uitsluitend voor Take Care Málaga?
Anouk: “Ik doe nog wel eens bezichtigingen voor ‘El Fike’, met name als Geert en Valery op vakantie zijn. Dan neem ik dat over en dat vind ik ook superleuk.”
Anouk Privé
Heb je ooit spijt van je stap naar Málaga gehad?
Anouk: “Nee, mijn vrienden en familie in Nederland komen me hier regelmatig bezoeken. Dat vind ik fijn en daar ben ik ook heel dankbaar voor. Zelf ga ik ook een paar keer per jaar terug, maar als ik denk aan het Spaanse leven, de terrasjes met een tapa en een wijntje in het zonnetje? Dan hoor je mij niet klagen. Ik heb hier inmiddels een mooi leven opgebouwd en ken steeds meer mensen. Ik heb al vijf jaar een relatie met Rafael, een Spaanse jongen, dus ik krijg ook genoeg mee van de Spaanse cultuur.”
Woon je in Málaga?
Anouk: Nee, in Rincón de la Victoria. Ik heb in twee appartementjes in het centrum van Málaga gewoond, daarna nog even in El Palo en nu in Rincón. Mijn vriend heeft er 14 jaar geleden een appartement gekocht. Daar wonen we nu samen. In Rincón de la Victoria woon ik fantastisch, het heeft een leuke boulevard en fijne strandtenten. Het is ook iets minder toeristisch dan Málaga. Ik zit daar prima.
Ik probeer twee keer per week hardlopend naar het werk te gaan. Dat is zo’n 11 kilometer langs het strand. In het najaar vertrek ik dan in het donker en dan zie ik de zon langzaam opkomen, dat is heerlijk. Ik zie vaak dolfijnen in de ochtend, echt fantastisch. Vandaag ben ik met de auto, maar ik heb wel de fiets achterin en fiets vanavond terug. Morgen dan weer op de fiets hierheen, langs het strand. Te gek toch?”
Zijn er dingen die je nu anders zou doen met betrekking tot je emigratie?
Anouk: “Nee, eigenlijk niet. Ik vind het wel fijn dat ik toen nergens problemen zag en er onbevangen voor ben gegaan. Als ik eraan terugdenk, heb ik het allemaal ook niet echt goed voorbereid of uitgestippeld. Ik heb het gewoon gedaan. Ik probeer het liever en ga terug als het niet werkt, dan dat ik het niet probeer en er later spijt van krijg.
Ik heb hier het leukste leven en ben helemaal blij. Financieel is het, zeker in het begin, natuurlijk niet te vergelijken met wat ik in Nederland verdiende, maar wat heb je nodig? Ik heb er een mooie taal bijgeleerd en spreek nu vloeiend Spaans, mede dankzij mijn vriend die nauwelijks Engels spreekt. Tel daarbij op de mooie ervaringen die ik al heb opgedaan en het fantastische buitenleven hier. De mensen hier zijn ook dankbaar met wat ze hebben. Het hoeft niet allemaal meer, meer. Zet mij op een terrasje met een caña voor een euro en ik heb niks meer nodig. Niet elke dag hoor.”
Wat zei je familie toen je besloot naar Spanje te gaan?
Anouk: “Natuurlijk veel plezier en we komen je snel bezoeken, maar toch. Je familie heb je het liefst dichtbij. Mama zegt wel eens: ‘Waarom woon je toch helemaal daar?’ Maar als ze dan weer hier is, zegt ze: ‘Ik snap het wel.’ Natuurlijk mist ze me wel en ik haar. Gelukkig komt ze regelmatig deze kant op. Mijn vader ben ik helaas verloren toen ik 22 was.”
De toekomst
Hoe zie jij jouw toekomst?
Anouk: “Ik ben niet iemand die heel ver vooruitkijkt. Voor de nabije toekomst wil ik, samen met Geert, Valery en het hele team, van ‘Take Care Málaga’ een succes maken.”
En privé nog wensen?
Anouk: “Wie weet, misschien een groter huis. Nu hebben we een appartement, maar ik zou wel wat vrijer willen wonen met wat meer buiten. Dat mag in het buitengebied, maar wel vlakbij de stad. Daarnaast lekker blijven genieten van het Spaanse leven hier.”
De tips van Anouk
- Gewoon doen. Geen beren op de weg zien. Je kan altijd terug. Blijf niet rondlopen met het idee van had ik het maar gedaan, of ik zou het wel willen, maar dit en dat. Stel jezelf niet te veel vragen over wat er allemaal mis kan gaan. In Nederland kan er ook van alles misgaan.
- Begin van tevoren al met de Spaanse taal, zodat je al iets spreekt. Dan maak je het jezelf wat makkelijker.
- Sta open voor nieuwe uitdagingen en realiseer je, dat als je aankomt en je moet ook nog werken, dat je misschien niet meteen je droombaan vindt. Die liggen hier niet zomaar voor het oprapen.
- Ben en blijf positief. Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, maar positiviteit brengt je een heel eind.
Anouk
Take Care Malaga
Telefoon: +34 624 440 972
Mail: info@takecaremalaga.com
Website: https://www.takecaremalaga.com/nl/