De woestijn in!
Vandaag gaan we de woestijn in met een 4WD. We verzamelen bij de informatiekiosk in Tabernas, waar AndrĆØs, de gids van āMalcaminosā, ons met zijn jeep ophaalt. Naast ons zijn er nog twee Ieren en met zān vijven vertrekken we.
Onderweg stoppen we regelmatig zodat AndrĆØs ons kan wijzen op de diverse landschappen. Hij weet er ontzettend veel van. Dat maakt het extra leuk om rond te kijken. De woestijn is droog en er zit veel zout in de grond. Dat zorgt voor aangepaste begroeiing. De plantjes die we zien, zijn een soort vetplantjes die water opslaan.Ā
We rijden door de ramblas, droge rivierbedding, en zien ravijnen en gebergten met verschillende lagen en kleuren.
Filmgebied
Omdat de Tabernas woestijn, met haar 280 km2, in vergelijking met andere woestijnen klein is, is het een ideale plek voor filmmakers om hier hun films op te nemen. Geen grote afstanden betekent minder reistijd e.d. En tijd is geld in de filmindustrie.
De Tabernas woestijn heeft meerdere particuliere eigenaren, aldus AndrĆØs. Dit betekent dat de filmindustrie niet alleen een vergunning van de gemeente nodig heeft, maar ook toestemming van de eigenaren van de gebieden, waar ze willen filmen. Afspraak is dat alles wat opgebouwd wordt voor de film, ook weer wordt afgebroken. Zo behoudt de woestijn haar oorspronkelijke karakter.
Wat leuk is, is dat AndrĆØs een grote map bij zich heeft met fotoās van filmscĆØnes, die hier in de Tabernas woestijn zijn opgenomen. We stoppen op diverse plekken waar hij een foto toont, met daarop de achtergrond, waar we op dat moment naar kijken. Superleuk.
Allerlei landen passeren de revue. āKijkā, zegt AndrĆØs, wijzend naar een foto en het achterliggende landschap. āDit is even JordaniĆ«, dit is Amerika en dit is weer Afghanistan. Er is ook een film opgenomen die zich afspeelt in Tabernas, dus de woestijn is hier even zichzelf.
De tour duurt zoān 2 uur en de tijd vliegt om. Omdat we gestart zijn om 17:00 uur begint het op sommige plekken al aardig af te koelen. De temperatuur kan hier ās nachts dalen tot -5°C graden. In de zomer kan de temperatuur tot wel zoān 50°C graden oplopen.Ā
Een aanrader
De woestijn is prachtig. We kijken onze ogen uit. De tour is een aanrader. Je krijgt veel informatie en de rit is in een 4WD zodat je ook op de moeilijke stukken er goed kunt rijden. De tocht verloopt in een vrij rustig tempo, zodat je ook rijdend alles goed kunt zien.
Terug naar het hotel
Na de prachtige tocht rijden we terug naar ons hotel. We eten nog lekker een hapje en duiken vervolgens ons bed in. Morgen wacht ons weer een nieuw avontuur.
Meer blogs lezen?
Interessant of leuk blogartikel?
Wil je anderen attenderen op deze blog?
Deel dit blogartikel dan via jouw platform door op ƩƩn van de onderstaande buttons te klikken.